Nieuwe composities

Nieuwe Vangst - new catch 2015

In het cursusjaar 2014/2015 schreven acht compositiestudenten van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag ieder een werk voor beiaard. De componisten zijn afkomstig uit acht verschillende landen. Voor allen geldt dat het hun eerste kennismaking met de beiaard was. Het is verrassend te zien hoe jonge componisten met de beperkingen en mogelijkheden van een voor hen nieuw instrument omgaan.

De aanleiding voor het project was het 40-jarig bestaan van het carillon in de Oude Kerk op Scheveningen. Dit instrument, in gebruik genomen in 1975, heeft een omvang van drie octaven (37 klokken op basis van c2). Het is in 2015 gerenoveerd en in januari 2016 utgebreid met een nieuwe es-klok in het basoctaaf. Vier composities zijn speciaal voor deze beiaard geschreven. De vier overige zijn geschreven voor de beiaard van de Grote of Sint Jacobskerk in Den Haag. Dit instrument heeft een omvang van 51 klokken op basis van c1.

Het project is begeleid door Gilius van Bergeijk (docent aan het Koninklijk Conservatorium) en Gijsbert Kok (stadsbeiaardier van Den Haag). De première van deze acht werken werd verzorgd door de beiaardiers Frans Haagen (docent aan de beiaardschool en beiaardier in Kampen, Zutphen, Almelo en Doesburg) en Gijsbert Kok tijdens een concert op de beiaard van de Grote Kerk op vrijdag 17 april 2015.

De respectivelijke componisten en hun werken zijn:

Ivan Babinchak Renqvist - Three Melody processes for Carillon

Il Hoon Son - Around

Yael Levy - Caravan

Celia Swart - Zwart en blauw of wit en goud

Nikos Kokolakis - Squarcle

Maya Verlaak - Song for the Beach Carillon

Cristiano Melli - Drie kleine Scheveningse walsen

Justina Šikšnelytė - "Zigmas" (dedication for my beloved late grandfather)

De verzameling is afgesloten met twee korte stukken van de Haagse componisten Gilius van Bergeijk ('Blue Bells') en Cornelis de Bondt ('Carillon Catalogue 333'), eveneens docent aan het Koninklijk Conservatorium, en met het werk 'Terrestrial Locomotion' van de Deense componist Lars Kynde die het werk schreef voor het festival 'Dag in de Branding' waarvan de première plaats vond op zaterdag 28 maart 2015, eveneens door beiaardier Gijsbert Kok.

De nieuwe composities zijn verschenen in het inmiddels 5e muziekboek dat de Stichting Carillon Den Haag, ditmaal met steun van de gemeente, heeft uitgebracht en dat vrijdag 20 mei jongstleden aan Joris Wijsmuller en Gilius van Bergeijk werd aangeboden tijdens de feestelijke her-ingebruikname van het carillon van de Grote Kerk van Den Haag na een renovatieperiose van 8 maanden.

Dat de Haagse beiaardcultuur springlevend is, wordt bekrachtigd met een vervolginitiatief om het Koninklijk Conservatorium ook dit jaar weer uit te nodigen compositiestudenten nieuw werk te laten vervaardigen. Daarover later meer.