Onderhoud

De torenspits van de Grote Kerk is opnieuw geschilderd en het historische carillon uit de 15e eeuw heeft een grondige renovatie ondergaan. De klokkenstoel, het metalen frame waarin alle klokken zijn opgehangen, is geheel vernieuwd en de klepels van de klokken zijn vervangen door exemplaren die niet kunnen roesten. Door het gewijzigde soortelijk gewicht ervan, is de klank thans anders.

Op vrijdag 20 mei jongstleden is de gerenoveerde beiaard feestelijk in gebruik genomen na een bijzondere jukebox-bespeling. Die bestond eruit dat op de Facebookpagina's van zowel de gemeente als die van de stichting Carillon Den Haag een fotoalbum was afgebeeld met bij iedere foto een beschrijving van de aan de foto gerelateerde muziek. Die varieerde van Beatles tot Bach.

Door de foto's te voorzien van een zgn 'like' konden de bezoekers van deze grafische jukebox hun stem uitbrengen en zo kwam de uiteindelijke speellijst tot stand.

De onbetwiste nr 1 was 'Oh oh Den Haag' van Harry Jekkers, gevolgd door 'Het dorp' van Wim Sonneveld.

Een aardig fimpje, door Omroep West gemaakt, is te bekijken door HIER te klikken.

IMG_3904.jpg